Schouwen-Duiveland

Verbonden maar nog steeds een eiland

Zeelandbrug (1965)
De Zeelandbrug is maar liefst vijf kilometer lang en verbindt Schouwend-Duiveland met Noord-Beveland. In 1962 werd gestart met de bouw, daarvoor werd bij Kats een werkhaven met twee grote portaalkranen aangelegd, waar de brugelementen werden gebouwd. De brug bestaat uit 54 pijlers met daartussen 52 overspanningen van 95 meter en een beweegbaar gedeelte van veertig meter. In 1965 was de brug klaar en werd hij opgeleverd. Het was toen de langste brug van Europa. De veerboot tussen Zierikzee en Kats werd ermee overbodig. In het begin moest je tol betalen om eroverheen te rijden, sinds 1993 hoeft dat niet meer. 

Grevelingendam (1965)

Net als de Zeelandbrug werd ook de Grevelingendam in 1965 opgeleverd. Het is het vierde deel van de Deltawerken. De bouw ervan duurde wel zeven jaar. Dat ging voor een deel op een bijzondere manier: door middel van een kabelbaan liet men vanaf een hoogte stenen in het water vallen op de plaats waar de dam moest komen. Ook werden er drijvende caissons heen gevaren die vervolgens volliepen met water en verzonken. Daarna werden ze gevuld met zand. De Grevelingendam verbindt Schouwen-Duiveland met Goeree-Overflakkee.

Brouwersdam (1971)
Op de Brouwersdam is het heerlijk vertoeven in de natuur en kun je allerlei activiteiten doen, maar de dam vormt ook een belangrijk onderdeel in de Deltawerken. De Grevelingendam was al gereed in 1965, maar doordat er ten Zuiden van Goeree-Overflakkee nog een verbinding was met de Noordzee, kon hier nog veel overlast zijn van hoge vloedstanden. De Brouwersdam was in 1971 klaar. Na de afsluiting van de Grevelingen viel ongeveer 3000 hectare land droog. De weg op de dam werd twee jaar daarna in gebruik genomen. Later werd er nog een doorlaatsluis in de dam aangebracht, de Brouwerssluis. 

Oosterscheldekering (1986)
Het blijft bijzonder om over de Oosterscheldekering te rijden. En zeker een bezoek aan een van de peilers moet je een keer gedaan hebben. Het is enorm indrukwekkend met hoeveel kracht het water door de kering heen gaat en hoe sterk de stroming is die daarbij ontstaat. De Oosterscheldekering is een afsluitbare stormvloedkering en heeft grote schuiven die bij zware storm gesloten kunnen worden, zodat het hoogwater niet de Oosterschelde binnen kan komen. Bij een verwachte waterstand van meer dan 3 meter boven NAP worden de schuiven gesloten vanuit de bedieningskamer in het Topshuis op Neeltje Jans. Sinds de kering in 1986 in gebruik genomen werd, zijn de schuiven 27 keer gesloten geweest. Wil je meer weten over de kering en de Deltawerken? Bezoek dan Deltapark Neeltje Jans eens.